Úsporná domácnost: Zateplení

rodina

Tou nejpodstatnější a nejrychleji se odrážející změnou po zateplení jsou především nižší náklady na vytápění, které mohou tvořit až 40 % celkových nákladů na domácnost. Pokud potřebujete méně tepla k vytopení svého domu, pak je logické, že vám postačí menší kotel, tenčí rozvody a dokonce se zkrátí i topná sezóna. Pokud jste vlastníkem starého domu nebo jej rekonstruujete, taková izolace uspoří až o přibližně 40 % více energie a návratnost pocítíte o několik měsíců.

Všechny tepelné mosty odhalí termovize budovy. „Měření probíhá tak, že v zimním období (ideálně při venkovní teplotě -10 °C) se termokamerou, která zachycuje infračervené záření, nasnímá fasáda budovy. Na teplotním spektru barev od modré po červenou na snímku je vidět, jaká teplota je na povrchu,“ vysvětluje Vladimír Beňo z Knauf Insulation. „Pokud je objekt dostatečně a kvalitně zateplený, měl by mít modrou barvu, to znamená, že teplota povrchu se přibližuje teplotě vzduchu. Jedině okna budou například. ve žluté barvě. Pokud je budova špatně zateplená, na fasádě se objeví žluté nebo až červené fleky. Fasáda se tedy z vnitřní strany ohřívá přes tepelné mosty nebo slabou tloušťku izolace. Takto vlastně mnoho budov vytápí ulici.“

zateplení

Dostatečně izolovaný dům má lepší akumulační vlastnosti, což znamená, že teplo akumulované ve stavební konstrukci vytváří i příznivější klima ve vnitřním prostoru, a to v každém ročním období – v létě chrání dům před přehříváním a v zimě zase před rychlým vychladnutím.

Pokud jste se rozhodli zateplit dům, doporučujeme podívat se na nabídku trhu s nejběžnějšími materiály na zateplení. Pokud nebudete mít alespoň základní přehled o tepelných izolacích, může se stát, že se rozhodnete nesprávně.

Jde to i postupně
„Přes stěny, střechu a okna vzniká únik přibližně 30 %. Samozřejmě záleží také na tvaru rodinného domu. V současnosti je trend velkých zasklených ploch, takže poměry se mohou měnit. U bytovek je to odlišné – největší úniky jsou zejména přes obvodovou stěnu a okna, odhadujeme 40%. Když není dostatek financí, doporučuji zateplovat systematicky. Například zateplit stěny, poté střechu, případně podlahu. Pokud se zatepluje fasáda, ideální je zateplit kompletně obvodový plášť a ne jen jednu stěnu. Materiál na zateplení musí být výrobcem určen pro danou konstrukci. Není vhodné, aby se materiál určený pro šikmé střechy používal k zateplení stěn. Při výběru tepelné izolace není důležitý jen parametr lambda, tedy koeficient tepelné vodivosti, který mluví o tepelněizolačních vlastnostech. Jsou to různé další vlastnosti, které jsou požadovány při různém typu zateplení a při různé konstrukci, jako například pevnost v tahu, v tlaku, třída reakce na oheň a další. Každá konstrukce v budově je něčím specifická a jsou tedy na ni kladeny různé nároky. Předejít vzniku tepelných mostů lze správným návrhem detailu dané konstrukce. Bez tepelné izolace a dostatečného návrhu tloušťky to ale prakticky nejde.“

Další články autora

Pro kvalitní podlahu s dlouhou životností je důležitá její dokonalá pokládka

Už jste někdy měli možnost vidět na první pohled krásnou podlahu, která však byla při...

Jaké povinnosti má ručitel u půjčky?

Žadateli pro získání úvěru velmi pomůže, když mu někdo bude „krýt záda“. V terminologii půjček se...

Už jste slyšeli o bioklimatických pergolách? Pokud ne, můžete nyní

Češi jsou bezesporu vynikající zahrádkáři. Pěstují si svou zeleninu, ale i květiny a velmi rádi...

Zařiďte si pohodlné domácí wellness

Uvolněte se po každodenním hektickém dni ve svém malém domácím wellness. Jak ho zařídit, aby...

Nejnovější články

Pro kvalitní podlahu s dlouhou životností je důležitá její dokonalá pokládka

Už jste někdy měli možnost vidět na první pohled krásnou podlahu, která však byla při...

Jaké povinnosti má ručitel u půjčky?

Žadateli pro získání úvěru velmi pomůže, když mu někdo bude „krýt záda“. V terminologii půjček se...

Už jste slyšeli o bioklimatických pergolách? Pokud ne, můžete nyní

Češi jsou bezesporu vynikající zahrádkáři. Pěstují si svou zeleninu, ale i květiny a velmi rádi...
- Reklama -PR článek